Huidveroudering

Gezond van binnen is jonger van buiten

Huidcellen halen slechts 30% van hun bouwstoffen uit serums en crèmes. De overige 70% komt uit voedingsstoffen die via het bloed naar de cellen worden getransporteerd. Supplementen werken via de bloedsomloop dus veel langer, effectiever en op een dieper niveau dan serums en crèmes.

 

Collageen

De stevigheid van de huid heb je te danken aan elastine en collageen vezels. Deze worden aangemaakt door fibroblasten in de lederhuid. Dit is ook de huidlaag van de extracellulaire matrix (ECM), een netwerk van microvezels en organische verbindingen. Een daarvan is hyaluronzuur, die het vocht in de huid vast houdt.

De extracellulaire matrix bepaalt de sterkte, elasticiteit, dikte en het vermogen van de huid om vocht vast te houden. Mijn anti- verouderingsbehandelingen zijn vooral gericht op dit specifieke onderdeel om het verlies aan stevigheid, elasticiteit en vochtverlies (TEWL) van de huid te minimaliseren.

Het verouderingsproces wordt veroorzaakt door zowel interne als externe factoren die de lederhuid (binnenste laag) en de opperhuid (buitenste laag) beïnvloeden. Om huidveroudering te vertragen heb je een veelzijdige aanpak nodig; een goede huidverzorgingsroutine, bescherming tegen de zon, een voedzaam dieet, rust, supplemten en regelmatig lichaamsbeweging. 

De al dan niet bekende gezegde “Rust- Regelmaat – Reinheid”

De oorzaak van veroudering komt door de afbraak van de matrix. Het zorgt voor verslapping en uitdroging van de huid. Bij een goede werking van de matrix neemt de celproductie toe en zal de huid zacht, soepel, stevig en voller aanvoelen.

De ouder wordende huid voelt niet egaal en stevig, maar bobbelig, slap, futloos, ruw, droog en is gerimpeld. Dit soms versnelde verouderingsproces hebben we te danken aan onze DNA, levensstijl en voedingspatroon. Want als je om je heen kijkt zie je mensen van de dezelfde leeftijd maar de ene ziet er veel ouder uit dan de ander.

 


Het begint bij voeding

Je DNA kun je niet veranderen, maar je levensstijl en voedingspatroon kun je beïnvloeden zodat je immuunsysteem haar afweersysteem niet op volle toeren hoeft te laten draaien om infecties en virussen te bestrijden. Ons lichaam raakt in een ontstekingsmode dat neerslaat op onze huid, organen, hersenen, spijsverteringskanaal, hormonenhuidhouding, hart en bloedvaten, stofwisseling, en gewrichten.

Kortom een goede levensstijl, DNA en voedingspatroon zorgen voor een goed immuunsysteem. Dit alles zorgt voor een goede Matrix wat helpt de celvernieuwing te versnellen, beschermt je tegen vochtverlies en draagt bij tot een gebalanceerde relatie tussen elastine en collageen.

Chronische ontstekingen -laaggradige ontstekingen

Ons lichaam kent acute ontstekingen en chronische ontstekingen.

De acute ontstekingen zijn zichtbaar en ervaar je meteen doordat het ontstoken gebied, pijn doet, rood en gezwollen is, voelt warm aan en in ernstige gevallen is er zelfs functieverlies.

De chronische ontstekingen zijn laaggradige ontstekingen. Hoe dit proces zich ontwikkeld is erg complex en is moeilijk uit te leggen. In het lichaam zijn allerlei celstructuren, enzymen en signaalstoffen bij dit proces betrokken. Waarbij dit proces ook weer wordt onderverdeeld in fases en functionele delen. Deze chronische ontstekingen ontwikkelen zich traag en zijn sluipende ziekmakers, die langzaam het lichaamsweefsel kapot maken. Dit alles wordt in verband gebracht met alle leeftijd gerelateerde ziektes en versnelde veroudering.

De verschillende soorten vetzuren in onze celmembraan, zijn een afspiegeling van de hoeveelheid aan vetzuren die we consumeren via onze voeding.


Vetzuren

Bij een te hoge hoeveelheid aan omega-6 vetzuren worden er meer ontstekingsbevorderende signaalstoffen (zg. brandhaarden) omgezet in de celmembraan dan bij hoge hoeveelheid omega-3 vetzuren. Omegea-3 vetzuren bevorderen het aanmaken van ontstekingsremmende signaalstoffen (de brandblussers). Het is daarom bevorderlijk om niet te veel plantaardige oliën en omega- 6 rijke voedingsstoffen tot je te nemen. Een goede balans hierin is essentieel voor een goed werkend immuunsysteem.

Wat je lichaam nodig heeft om in balans te blijven is dus een goede balans tussen omega-6 en omga-3 vetzuren, die je via je voeding tot je neemt. Alleen is de hoeveelheid omega-3 hieruit niet voldoende om tot deze balans te komen. Daarom is ondersteuning met supplementen aan te raden. Hiermee vul je je tekorten aan voedingsstoffen en mineralen aan die je per dag nodig hebt.

Daarnaast is eten van groente en fruit met volop aan antioxidanten (polyfenolen) een must. Het is weerstand verhogend heeft een verbeterende invloed op je immuunsysteem, je hersenen en hart. En polyfenolen zijn natuurlijke antioxidanten die voorkomen in onze groente en fruit soorten. Denk aan onder anderen olijven en kurkuma, druiven, broccoli, cacao.


Anti-oxidanten

Flavoiden en isoflavoniden. Zijn geweldige antioxidante die ontstekingsremmende, antibacteriële en antivirale eigenschappen hebben.

Je kunt ze vinden in groenten, fruit, noten en zaden.

anti-oxidanten huidverbetering omega-3